Wednesday, February 23, 2011

tuLusnya hatimu wanita =)

'muLai hari nie, u dah takde ape2 kaitan dengan i dah...kita putus !' semudah itu Lafaz bicara seorang LeLaki yang hadir daLam hidup aku sebagai insan yang membawa aku mengenaL erti cinta...

hujan bawa tangis aku pergi dan matahari kembaLi beri aku sinar...sedari dari saat itu, aku membawa hati aku yang penuh Luka kerana cinta pertamaku dikhianati tanpa beLas...ya, dia cinta pertamaku !! cinta yang mengetuk tanpa diundang, yang pergi bagai merentap...tapi aku tak terusan mengeLuh atas kegagaLan cinta itu...aLLah itu maha menyayangi...atas keperitan itu aku makin hampir dengan nikmat cinta yang aLLah beri...

dia LeLaki cukup sempurna di mata aku...punya rupa, punya harta tapi sayang Leka dengan nikmat dunia akhirnya...muLa menyuLam cinta bersama aku penuh dengan sifat LeLaki budiman, namun biLa disogokkan dengan perempuan dan kekayaan, aku dibuang bagai sampah...aku tak menyimpan dendam terhadap LeLaki itu kerana dia pernah menjadi sebahagian dari hidup aku...aku sentiasa berdoa agar dia bertemu dengan orang yang boLeh menjaga dan sehidup semati dengannyaa...amin~

usai soLat asar pada hari itu, aku segera menyambung kembaLi tugas aku...nampak remeh kerja sebagai seorang pegawai perubatan ini tapi itu tak membuatkan aku LaLai daLam tugasan...sedang aku Leka meLabeLkan ubat-ubatan, hati aku rasa resah dan geLisah...ketika itu masuk misi2 muda dan aku dapat menangkap perbuaLan mereka...

'eh...kesian Lah LeLaki tadi tu...rasenyee ade potensi nak Lumpuh separuh badan'

'agak Laa, tapi memang tragik Lah...perempuan yang kat sebeLah dia tuh mati kot...honda accord tu..' bait ini yang menyentap naLuri wanita aku...

'tumpang tanya, mangsa tu bawak kat manee yee' aku gagah jugak ingin bertanya...

'errrr...biLik kecemasan Lah kak...kenapee yee ???'

'tak de papee..terima kasih yee...' segera aku meninggaLkan pesan kepada pembantu aku meneruskan tugasan yang bakaL ditinggaLkan dan bergegas ke biLik kecemasan...

aku menunggu di hadapan pintu biLik tersebut dan hanya mampu berdoa bahawa LeLaki di daLam itu seLamat dan bukanLah LeLaki yang pernah berkongsi kasih dengan aku dahuLu...pintu biLik kecemasan terbuka Luas dan sebatang tubuh nan kaku di toLak keLuar...aku memanjat syukur kerana masih meLihat turun naik nafas LeLaki tersebut...aku ekori sorotan tubuh itu sehingga di tempatkan di wad pemerhatian...detik hati aku benar !!

aku puLang ke rumah hari itu dan termenung seketika...aku khabarkan cerita dan niat aku kepada kedua ibu bapaku...aLhamduLiLLah mereka tidak membantah maLah menyokong aku sepenuhnyaa...aku rujukkan haL ini kepada yang Lebih arif...seteLah meLaLui beberapa prosedur dan persetujuan semua pihak, semuanya berjaLan dengan Lancar...kini aku sudah bergeLar isteri kepada LeLaki yang terLantar Lesu, LeLaki yang sama memberi aku cinta dan merentapnya kembaLi...penuh sabar aku menjaLankan tanggungjawab aku sebagai seorang isteri kepadanya...sakitnya adaLah sakitku, hidupnya adaLah hidupku dan semua miLiknya adaLah miLik aku...

satu hari seLepas aku seLesai membacakan yassin di sisi suamiku, perLahan tangan yang penuh kesan suntikan itu memegang aku Lantas bibirnya sayup2 menutur kaLimah...

'saya pernah Lukakan hati awak sebelum ni, saya pernah tinggaLkan awak dengan kejam sebeLum ni dan saya pernah bagi awak keperitan sebeLum ni...tapi kenapa awak masih memiLih menjadi isteri saya Lagi2 daLam keadaan saya yang dah tak sempurna seperti ni ?? apa yang awak cuba Lakukan ??'

naskah yassin itu aku tutup dan aku Letakkan di atas meja...puas aku mengumpuL kekuatan dan aku genggam erat kembaLi sentuhan suamiku...

'abang, saya bernikah dengan abang untuk menjadi yang haLaL untuk abang dan menjaga segaLa kebajikan abang tanpa batasan..saat saya meLihat betapa seksanya abang menanggung derita kemaLangan, hati saya meruntun piLu..bukan kesempurnaan Luaran yang saya cari...cinta saya pada abang tak pernah padam waLau apa jua bentuk rupa abang...saya ikhLas mencintai suami saya dan saya buat semua nie kerana aLLah...saya tak menyimpan dendam waLau sebesar zarah sekaLi pun atas ape yang abang pernah sakiti saya duLu...yang Lepas biarkan Lepas...yang penting sekarang, abang sakit dan menjadi tanggungjawab sebagai seorang isteri untuk menjaga setiap kebajikan abang'

dapat aku Lihat air mata suamiku mengaLir dan aku kesat perLahan2...ya aLLah, semoga kau peLihara cinta dan keikhLasan aku berbakti pada suamiku hanya keranamu ya aLLah...


**errr...entry kaLi nie adeLah sedikit berbeza sebab CG cuba nak sampaikan sesuatu daLam teknik cerpen puLa...**

weLL, memang susah kaLau kita nak jadi macam perempuan kat atas nie kan ??? hopefuLLy, CG boLeh Laaa tabah macam dia...errr...cerita nie CG karang sendiri tau...kaLau ade same dengan mana2 cerita, CG mintak maaf sebab cerita nie memang takde kaitan antara yang hidup atau yang teLah meninggaL dunia...siLa2 komen tentang teknik penceritaan atau jaLan cerita kee untuk penambahbaikan di masa akan datang~

4 comments:

Gimi said...

Ish..nagis plak baca entry ni. Payah nak cari perempuan macam ni, kalau ada pun, nak ke mak ayah dia bagi kawin..

CiK GorGeouS ! said...

gimi : hohoho...thanx for reading...err...tu Lah...memang payah nak jumpe wanita macam nie~

~emi~ said...

setuju ngn saudara gimi. kalau ada, parents dorang mesti x bg punye..

erm..CG karang sendiri ea cerpen nie??huhu..bagus nye. sy pon slalu try buat cerpen la, novel la konon..tp x pernah siap. separuh jalan je. hangat2 tahi ayam..HAHA. skrg da msuk u, x de mase da nak buat sume tu..;)

CiK GorGeouS ! said...

emi : yupsie...karang sendiri...baru nak bertatih...pssst...idea nak tuLis cerita nie datang masa mandi tau !! ahahha~