Monday, August 8, 2011

mungkin kita terLupa...

CG tahu, atas muka bumi nie ramai manusia yang suka bercakap...serius, takde masaLah kaLau nak bercakap tapi mestiLah CG pon sedang berusaha untuk tidak bercakap mengenai perihaL orang Lain atau kita seLaLu kata sebagai fitnah...hari nie CG bukan nak bercakap mengenai fitnah tau, tapi CG suka nak ingatkan kita tentang adab2 biLa berada kat rumah aLLah iaitu masjid *intro takde kene mengene sungguh* :

1. Menunaikan solat Tahiyyatul Masjid.

2. Berniat iktikaf.

3. Duduk mengadap kiblat.

4. Sentiasa berzikir kepada Allah.

5. Melakukan banyak amal ibadah.

6. Tidak melakukan perkara yang tidak berfaedah.


sumber : buku teks pendidikan isLam tingkatan 2

biLa mana dah dikatakan adab, bermakna apabiLa ianya diLakukan insyaaLLah keadaan masjid atau surau tersebut akan menjadi tenang, damai dan harmoni untuk semua orang meLakukan ibadah...tak saLah jugak rasenyee kaLau CG ajak semua orang supaya senyap dan menghormati azan kan ?? duLu, CG pernah dengar masa sekoLah2 duLu *time tazkirah atau kuLiah jumaat masa di SERATAS duLu, akhirnya berguna gak...HEHHEHE* dikatakan kaLau masa azan, kita masih Lagi bercakap...kita seoLah2 membantu ad-dajjaL mengorek tanah untuk keLuar ke atas permukaan bumi...dan ad-dajjaL tak boLeh bergerak keLuar dari perut bumi seLagi azan masih berkumandang...dan oLeh kerana ituLah kaLau kita kaji baLik, waktu soLat setiap negara adeLah daLam kronoLogi yang cantik dan azan akan bersahut sahutan *waLLahuaLam*

CG nak tekankan Lah sekaLi Lagi yang CG nie bukanLah ustazah yang mahir daLam seLok beLok agama tapi CG suka nak berkongsi barang sedikit iLmu yang CG peroLehi *senyum* berbaLik kepada Larangan bercakap ketika azan, takde pon hadith sahih meLarangnya kecuaLi mengajak kita untuk menyahut seruan azan :

Dalam sebuah hadis daripada Abdullah bin Amr bin Ash r.a megatakan bahawa dia mendengar nabi saw bersabda yang bermaksud “Apabila kamu mendengar azan maka ucapkanlah sebagaimana yang diucapkan muazin,kemudian berselawatlah ke atasku.Sesungguhya sesiapa yang berselawat ke atasku nescaya Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh kali.Kemudian ia meminta Allah al-wasilah atasku kerana al-wasilah itu merupakan kedudukan yang tinggi di syurga.Ia tidak boleh dimiliki kecuali untuk seorang dalam kalangan hamba2 Allah dan aku berharap akulah orangnya.Sesiapa yang memohon al-wasilah untukku maka ia
pasti beroleh syafaat.(riwayat muslim n0 847)


jadi pada CG, Lebih baikLah kita menyahut seruan azan tuh daripada kita sibuk berbincang soaL dunia...segara cerita AARON AZIZ yang kachak amat sangat tuh boLeh tunggu Lepas azan rasenyee...semoga kita sama2 beringat ok kawan sekaLian ??? =)

6 comments:

Salmiza S. said...

btul tu ~ kejar aaron aziz akhirat sudah la... :P yang dunia nie pinjaman semata - mata kan CG ?

CiK GorGeouS ! said...

SS : HAHHAHA...insyaaLLah, berganda hebat dari aaron aziz pon kita boLeh dapat kat SANA nanti =)

C's stuff said...

yeahh , totally true .
hormat azan pun dapat pahala kan :)

nazirulhazwan~ said...

Menunaikan solat Tahiyyatul Masjid.

kat surau takleh tahyatul masjid:P

CiK GorGeouS ! said...

CS : bukan suryh berLari pon kan...suruh diam jee pon =)

CiK GorGeouS ! said...

naziruLhazwan : HAHAHHAA...buat soLat sunat Lain puLak =)