Tuesday, August 23, 2011

day 2 - kuih sarang semut yang beLum bersemut =)

biLa kereta ayah meLuncur masuk ke pagar haLaman kampung di segamat johor, orang yang pertama akan turun kereta and meLompat cari tok mak dan tok ayah mestiLah CG !! dengan riuhnya akan menjengah ke dapur dan meLihat apakah juadah berbuka puasa yang dimasak oLeh tok mak menyambut kepuLangan anak cucunya...memang tak pernah sekaLi CG hampa biLa menjengah ke bawah tudung saji setiap kaLi puLang ke kampung untuk berhari raya...ternyata air tangan tok mak memang memikat sampai orang Lai dah siap2 nak soLat maghrib, CG masih di atas tikar mengkuang menghabiskan serta meLicinkan segaLa Lauk pauk yang ada...

itu baru sahaja juadah berbuka puasa...beLum Lagi kuih2 raya yang memang sentiasa dibuat oLeh tok mak...tak pernah ade Lah kuih tunjuk sepanjang perayaan kami...resepi turun temurun digunakan untuk membuat biskut2 raya...kekecohan di dapur membuat kuih raya bersama sama dan memasak Lauk2 raya di kampung menjadi tradisi yang yang tak dapat diLupakan...tapi, semua itu sekadar tinggaL kenangan kerana tok mak sudah pun kembaLi ke rahmatuLLah dan semenjak dari itu, segaLa resepi arwah tersimpan kemas daLam Laci mak CG...waLaupun arwah dah takde, setiap resepinya masih digunakan oLeh CG dan mak CG untuk buat biskut2 tradisionaL nie...aL-fatihah untuk arwah =)

so, dah kata pon minggu nie adaLah minggu buat kuih sampai Lebam kan...makanya, hari nie mak CG decide nak buat kuih sarang semut puLak...korang pernah dengar tak nama kuih nie ??? maybe setiap tempat berbeza nama kuihnya, tapi CG memang dari kecik panggiL kuih nie sarang semut...macam nak patah gak Lah pinggang nak buat kuih nie...

nie adunan buat 'sarang' nyee...muLa2 gauLkan pakai mesin, tapi payah sangat...Last2 basuh tangan, gauL pakai tangan jek senang...cepat jek settLe !! *tangan cuci okayy*

nie adaLah cuan yang dipakai...yang nie boLeh muat 9 ketuL jek...ade yang boLeh muah 12 ketuL...memang sakit Lah kan nak uLang2 bakar and bentukkan ikut acuan..

yang nie 'sarang' yang dah siap di bakar and di sejukkan...


hadoii...bayangkan jee Lah kan, acuan ade 4...so, sekaLi bakar hanya boLeh dapat 42 ketuL...kaLau ikut anggaran bahan, boLeh dapat Lebih kurang 200+ ketuL...do your math Lah kira berapa kaLi kene uLang proses menggenteL acuan and membakar *penat whoah !* nasib baik hari nie buat 'sarang' dia jek, so cepat Lah settLe...nanti krim and 'semut' *chocoLate rice* akan disapu hari jumaat...maLas nak buat krim awaL2 sebab nanti mayb hari jumaat nak buat kek...so, 2 daLam 1 =)

Lebih kurang camnie Lah rupeenyee kaLau dah siap nanti...amacam ??? terLiur tak ?? HAHAHHAAHA...jemput Lah datang ke rumah yee sempena raya tahun nie kaLau nak rasa kuih2 yang CG buat sepanjang minggu terakhir ramadhan nie...ngeee :D

p/s : LateLy nie CG seLaLu dapat mimpi jumpe arwah tok mak CG...masa kat mekah hari tuh pun nampak macam arwah sama2 tawaf depan kaabah...apekah CG terLaLu merindui beLiau atau ini mungkin satu petanda ?? waLLahu'aLam...


25 comments:

Si Nuansa Eyqin said...

hamboi rajin nau. bak sikit. ngee. ;)

CiK GorGeouS ! said...

SNE : nak tak nak, kene Lah rajen kan =)

farah hanim said...

ala
byk nye da bt kuih
anta la umh fara skit
hehe

CiK GorGeouS ! said...

FH : haLLah2...kan CG dah kate, meh beraya kat rumah =)

Qu azniza ;) said...

memang laaamaaaaa sgt xbuat kuih tu

CiK GorGeouS ! said...

QA : haaa...ape Lagi...jom start buat !! =)

nazirah said...

wah menyelerakan
nak dtg umah CG la nt bule?
:)

CiK GorGeouS ! said...

nazirah : buLih saja...rumah CG kat ampang, seLangor...siLa Lah datang ! =)

Brilliant Marjan said...

air tangan org dulu2 tak sama..tu yg syg bila tak ada yg mewarisi..tapi rajin ye CG..sy dulu je rajin buat biskut, skrg tak cukup masa nak buat..so beli je

Leeya Hezlin said...

nampak sedap..pandainya CG buat..
hantar la kat kite sikit..hieee

CiK GorGeouS ! said...

BM : tengah2 cuti nie boLeh La nak toLong mak buat kan =)

CiK GorGeouS ! said...

LH : meh sini makan kat umah CG meh =)

najihatussolehah said...

wah..rajinnye die..

stellaizz said...

amboi2 rajin nyer,,,,,,mintak sikit bleh sedap nyer

hafidzyoungscientist said...

sedapnya biskut sarang semut tu.....Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat cik gojes.

CiK GorGeouS ! said...

najihatussoLehah : rajin La kan nak sambut raya...nanti sendiri gak yang nak makan =)

CiK GorGeouS ! said...

steLLaizz : kan dah katee...kaLau nak, siLa datang beraya kat rumah okayy =)

CiK GorGeouS ! said...

hafidz : seLamat hari raya juga ! =)

0nenanina Vanilla said...

sedapnye...nak cikit bole :-)

hazirah kasimon said...

alamak cik gojess..saye ske kuehh ni!!

Princess Feyqa said...

wah sedapnyee! nyum3 heheh

CiK GorGeouS ! said...

OV : boLeh...meh sini meh...i'LL treat u speciaL punyee =)

CiK GorGeouS ! said...

HK : waaahhhh...tak sangka masih ada orang muda mudi yang suka kueh nie =)

CiK GorGeouS ! said...

PF : kaLau tengok pon dah sodap, ape tah Lagik rasenyee kan...jemput3 ! =)

Little Nau Nau said...

Salam cik gojes. Ade nama lain tak utk kuih ni? Sarang semut ni mmg jd idaman dari dulu. Cuma kalo search , kluar kuih yg sarang semut warna kuning tu