Monday, July 18, 2011

fakta rokok yang mengejutkan CG !! =)


rokok.rokok.rokok...isu nie kaLau bagi perempuan kupas rata2 memang ramai Lah kan yang katee sangat tak suka kaLau LeLaki merokok kan...dah banyak orang uar2kan bahawasanya hisap rokok tuh haram dan konon2 rasionaLnyee terhadap ke'HARAM'am rokok itu adeLah kerana ianya membahayakan kesihatan...rupe2nyee tidak !! *amboiiii...menarik neh* kawan CG, cik IRNA SYAFIQAH ZA'ABAR ade menghadiri keLas agama kat kawasan kLang *agaknyee Lah kot* dan dye ade kisah menarik pasaL rokok nie yang nak dikongsikan...jom bace !

Fakta menarik utk dikongsi. Kita semua sedia maklum bahawa rokok tu haram kan? Tahukan anda mengapa rokok haram dalam Islam? Pastinya ramai yg akan menjawab kerana rokok tu memudharatkan, merosakkan sama seperti arak/dadah. Sebab itulah ianya haram. Betul !! Mmg itulah jawapannya. Tapi selain daripada itu, ada satu lagi fakta yg menarik yg menyebabkan rokok itu amatlah haram dalam Islam.

Kenalan kpd Ustaz Halim Hassan yg saya pergi ceramah ni merupakan salah seorang orang yg berkuasa (Aku lupa nama dia). Justeru itu, beliau menggunakan kuasa yg beliau ada utk membuat kajian. Utk pengetahuan saudara/i ustaz nih telah pun pergi melawat ke semua kilang rokok di seluruh Malaysia utk mengetahui bagaimana rokok itu di proses. Dan beliau juga pernah ke kilang rokok di Indonesia. Ini yang menariknya. Tahukan anda sebelum rokok tu diproses menjadik sebatang rokok, daun-daun tembakau akan diawet utk mengelakkan ianya daripada rosak sbb daun tembakau nih tak tahan. So, nak tahu tak dorg awet guna apa? Dorang awet dgn m'ggunakan ARAK. Daun tembakau tu akan diawet dgn arak sehingga arak itu sebati dan meresap ke dalam daun tembakau itu. Haaa.. Tkejut tak? Dan utk pastikan betul ke rokok tu ada kandungan alcohol, mereka telah buat kajian. Sebatang rokok = 1 beer. MasyaALLAH........
Mereka juga telah buat ujian ke atas orang yg smoking dan orang yg tidak smoking. Ternyata terdapat kandungan alcohol dalam badan org yg smoking dan tiada kandungan alcohol dalam bdn org yg tak smoking. Dah boleh buat kesimpulan kan knp rokok tu haram??Tapi itulah. Sedih sbb ssh kita nak banteras isu rokok nih sbb ianya merupakan sumber utama negara.

Lagi satu... Perasan atau tidak, orang akan jadik ketagih bila merokok, jadik relax bila merokok, and sometimes bertenaga bila merokok. Sbb tu jugak lah rokok tu membatalkan puasa kita!
Ayuh sahabat! Mari muhasabah diri..


haaa....amacam ??? dah baca ??? CG pon taknak Lah dakwa dakwi kan...nie hukum, bukan boLeh main2...siLap Letak hukum, berdosa besar kan...jadi, sebagai seorang musLimat yang sayangkan anak2 muda mahupun bapak2 tua yang bernama LeLaki, pejuang2 agama sekaLaian dunia. CG nasihatkan berhentiLah merokok...ianya bukan sekadar membahayakan kesihatan, maLah ianya jugak mengandungi bahan2 yang sah2 memang dah haram sejak dari azaLi...


semua pon dah besar panjang kan, so...fikir2kan Lah ye semua !! *senyum*


12 comments:

faizlaster said...

saye x isap okok..wink3..

cik gojes :) said...

faizLaster : aLhamduLiLLah...bagus...sampai2kan kepada orang yang merokok =)

Anonymous said...

nasib baik encek H saye anti rokok jgk. ustaz kite ckp,haram isap rokok mcm isap dadah mcm minum arak.hehee!!

cik gojes :) said...

buLat : hurrmm...bagusLah...tapi, fakta hukum tuh biar betuL ok =) sampai2kan iLmu nie =)

THE GREEN said...

Assalamualaikum...


mmg pernah dgr pasal fatwa merokok ni. ada yg kata makruh, ada yg kata haram. maybe sbb ramai yg xtahu mcmana ia diproses. good exposure la ni.

rasanya kalo pihak berkuasa tahu, pasti kene buat ujian alkohol kpd semua drivers yg smoking semasa memandu kan?

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

cik gojes :) said...

BE : hurrmm...tu Lah...iLmu nie perLu di sampai2kan~ =)

Aqilah Azmi said...

Betul ;D

cik gojes :) said...

AF : yeah~

Unknown said...

a'ah la , byk yg dah takde =='

cik gojes :) said...

FE : so, ade2kan segera~ =)

RIMA DANIA said...

sgt best entri ni..syukur lah org keliling takde yg merokok=)

cik gojes :) said...

RD : jangan Lupee sampai2kan =)