Wednesday, September 12, 2012

basic 101 :)

assaLamuaLaikum and heLLo everybody :)

entry ini memang entry yang takde gambar tapi insyaaLLah entry ini entry berinput...semoga semua input yang diberikan dapat kita kongsi bersama dan ada saham untuk di akhirat sana :)

to be honest, CG dah Lama dah nak type entry nie cumanya before this CG rasa macam good2 jee pLak kan nak cakap pasaL haL nie and terus tak jadi taip...tapi biLa fikir Lama2, CG rasa ape saLahnya kita ajak orang ramai ke arah kebaikan, yee daakk ?? tugas CG sebagai saLah seorang khaLifah yang hina dina di muka bumi ALLAH nie kan adaLah menyampaikan perkara kebaikan kepada orang ramai seLagi boLeh *waLau diri tidak perfect mana pun, tapi sama2 Lah ajak diri dan orang Lain jadi Lebih baik...kan moLek tuh*

dengan Lafaz bismiLLahirrahmanirrahim...CG dengan rasa rendah hati dan penuh rasa sayang terhadap mereka yang membaca, jauh sekaLi untuk ada sifat ujub, riak mahupun takabbur suka untuk sama2 mengingatkan semua pembaca dan jugak diri sendiri :) *dah habis santun dah bahasanya, kaLau saLah faham Lagi dengan intention CG, waLLahuaLam Lah*

AURAT.

seLama CG hidup nie pun, kadang2 CG pun ambiL ringan tentang aurat nie...especiaLLy para perempuan yang sangat banyak batas yang perLu di jaga...weLL, aurat bukan sahaj perLu dijaga biLa kita jumpa dengan yang bukan muhrim secara LIVE sahaja...tapi, secara yang tak LIVE pun kena jaga jugak wahai adik2, kakak2 mahupun makcik2 sekaLian *tak terkecuaLi para LeLaki budiman Lah yea* aurat secara yang bukan LIVE nie adaLah seperti gambar2 dan video caLL atau apee budak2 suka pakai sekarang tuh ?? skype ?? *haaaa, yang tu Lah citenyee..* CG faham, mungkin ramai antara kita yang baru nak bertatih daLam memperbetuLkan akhLak dan akidah kita...so, CG sarankan...ambiL Lah masa beberapa waktu untuk tengok baLik segaLa Laman sosiaL macam FACEBOOK, TWITTER mahupun BLOG dan deLete semua gambar2 yang tak sepatutnya secara terus menerus :) insyaaLLah, semua yang diLakukan ada sahamnya di akhirat sana~

PERGAULAN

yeLah, mungkin bagi generasi sekarang bahawasanya bertepuk bertampar antara LeLaki dan perempuan yang bukan muhrim tuh ibarat jadi trend dan kebiasaan budaya masyarakat kini...biLa ada yang sedaya usaha cuba menjaga semua batasan akan dianggap minda keLas bawahan yang Langsung bukan jenis open minded dan mungkin jugak dikategorikan sebagai 'perempuan kampung' *ehemm, dah payah jugak nak cari perempuan kampung yang betuL2 menjaga adab dan tatasusiLa* ape jugak point anda yang berubah secara Lahiriah dengan menjaga aurat tetapi tetap jugak basic pergauLan tidak terjaga ?? adik2, kakak2, abang2, makcik2 mahupun pakcik2 sekaLian...yang haram tetap haram, mana boLeh puLak main sebat jadi perkara yang diboLehkan ?? persentuhan antara LeLaki dan perempuan bukan muhrim, HARAM and takde dah dakwa dakwi kaLau pegang depan mak bapak boLeh sebab adanya kawaLan orang ketiga ?? *aduiii...ini apa ??*

PERTUTURAN

yup...anak muda berdarah panas, Laju je muLutnya nak mengeLuarkan kata2...tapi sampai biLa kita nak support budaya pertuturan kotor Lahir dari muLut2 seantero remaja sampai hiLang adab yang isLam kita agung2kan ?? bagi mereka, penggunaan bahasa kurang sopan dianggap cooL dan mengangkat martabat mereka ke aras yang Lebih tinggi pandangan segenap pengikutnya...tapi bagi teLinga Lain yang mendengar, boLeh kata macam ada nanah yang mengaLir daLam teLinga...itu ke goLongan yang kita nak bangga ?? pertuturan jugak bukan sekadar yang terucap secara Lisan, tapi semua perkara yang acap kaLi para KEYBOARD WARRIOR Lontarkan di internet, penghubung sekaLian dunia..


tu antara perkara yang mudah tapi seringkaLi kita abaikan daLam budaya dan ajaran isLam basic 101..bukanLah CG taknak sentuh pasaL bab soLat yang makin diremehkan *ade puLak yang boLeh kata, soLat kaLau tak penat je, astaghfiruLLah* waLhaL soLat tu Lah tiang kepada goyah tak goyahnya iman kita...

toward the end entry CG nie ada jugak yang CG rasa akan kata 'aLah, kau nie macam good2 jee...kau pun beLum tentu sempurna segaLanya' dan ya CG mengaku...CG jugak tak sempurna mana dan masih cuba memperbaiki diri dan kekaL istiqamah daLam perubahan...tapi tak saLah kan CG guna medium nie nak sama2 ajak ramai2 menjadi Lebih baik dari sebeLumnya ??

pLus, mungkin ramai kaum LeLaki yang membaca macam rasa CG Lebih terfocus kepada kaum CG iaitu kaum perempuan sahaja...bukan CG tak nak ingatkan kaum LeLaki, tapi seorang LeLaki dah memang born to be a Leader dan CG yakin readers CG yang LeLaki semua sedang berusaha jadi yang terbaik *begitu juga yang perempuan* sebab CG banyak fokus pada yang perempuan sebab memang terbukti, perempuan adaLah satu kaum yang paLing ramai menarik kaum LeLaki menjadi penghuni neraka bersama *waLLahuaLam* mungkin sebab tu Lah CG Lebih suka untuk mengingatkan kaum2 hawa sekaLian...jangan kata CG bias okayy :)


tepuk dada, tanya iman...kaLau mahu berubah, insyaaLLah ada jaLannya :)


20 comments:

unsecretostory said...

Alhamdulillah . Semoga memberi banyak manfaat untuk sape2 yang baca entry nie . Sama2 untuk kita berubah . Biar pun secara perlahan lahan .

Unknown said...

kite sbg perempuan ni, tersentuh membaca entry ni..may He guide us to the right path, amin =)

cik gojes :) said...

unsecretstory : terima kasih sudi baca :) sama2 Lah kita berubah kepada kebaikan ~

cik gojes :) said...

SN : insyaaLLah...terima kasih sudi baca :)

s.y.a.r.q said...

Setuju CG!!! Saya pon tengah perlahan2 berubah menjadi lebih baik. Semua orang tak perfect,tapi tak kan kite nak simpan perangai yang buruk sampai bile2 kan?????

cik gojes :) said...

syarq : yeah...sLow2 Laaa kan...kaLau terLaLu terus extreme pon tak boLeh jugak kan :)

Mimie said...

Jalan sentiasa ada jika kita betul2 mahu berubah.. insyaallah :)

cik gojes :) said...

mimie : ya betuL...weLL, berubah tu memang nampak mudah...waLhaL, nak istiqamah tuh Lebih penting :)

Nisa Greennnpanda said...

pmpuan nie mudah msuk syurga, n mudah msuk neraka.. that's why ade byk je peringatan utk kaum kite kn?

thanks for the info CG..

cik gojes :) said...

NG : ya betuL...even daLam quran pun dah state...so, kaum kita nie kena berwaspada Lah :)

Sara Jeff said...

aww anda sgt tegas~ sya suka anda!!!!!!!!!

Zierwa Zainal said...

sharing yng sgt baik.. kalau ikutkan ramai yang membungkus aurat dari menutup aurat.. kdg2 zz sedih jgk tgk.. ye la.. bukan lelaki x pndg perempuan pkai seksi.. zz yg tgk pun seksa.. huhu.. Allah yg lebih mengethui akan sgala2nya.. =)

cik gojes :) said...

SJ : hukhukhuk...suka puLak :) terima kasih :)

cik gojes :) said...

ZZ : tu Lah pasaL kita kene tegur dengan berhemahnyee ~ :)

OnE_nIeZuKa said...

mari la join giveaway saya
http://oneniezuka.blogspot.com/2012/09/giveaway-saya-mau-novel-dari-onenie.html

cik gojes :) said...

ON : thank you 4 da invitation :)

Unknown said...

sy suka apa yg awak tulis ni..dan, sy rindu awak!!

cik gojes :) said...

anisidayu : saya rendu awok jugeeee :)

Shiqin Sunshine said...

HEHEH...bagus CG...patutnya tak perlu pk kita ni baik baru boleh share benda2 cmni.. =)

sebab bila kita share, secara tidak lngsung, ia nya mmberi peringatan pada kita jua insyaAllah =) hehe...

semoga kita tergolong dalam kaum soleh dan solehah.. =)

cik gojes :) said...

NK : thank you...betuL...biarLah share benda2 baik...pastuh, b4 nak share especiaLLy pasaL hukum, better rujuk yang Lebih arif duLu :)