Monday, November 29, 2010

age is just a number ??

'apee saLah nyee mak kaLau hakim sukee kat dia mak ?? dia pon perempuan jugak' kesunyian rumah besar dato' johan dibeLah suara hakim, anak bongsu LeLaki keLuarga dato' johan dan datin maisara...hakim seorang LeLaki berusia 25 tahun yang bekerja sebagai seorang pereka grafik di bandar besar kuaLa Lumpur puLang memohon restu ibu dan ayahnya untuk menamatkan zaman bujangnya...'Lagipun, mak jugak yang dok sibuk nak bermenantu kan...nie hakim nak bagi menantu Laa nie untuk mak dengan ayah...' hakim menokok Lagi...'memang Laa mak nak menantu, tapi mak tak nak Laa menantu yang......'

aku merasakan otak aku sesak sejak kebeLakangan nie dek kerana mak sibuk menjodohkan aku dengan entah mane2 perempuan...apesaL Laaa mak nie susah nak paham naLuri aku..takkan Laa perempuan macam juLia, zarra, qieLa, anita and macam2 pesen Lah perempuan tuh yang mak nak buat jadi menantu...giLee apee ?? memang Laa diorang cantik...super-modeL-type Lah kononnyee...meke-up setebaL kerak bumi puLak, mengadee2 tak payah cakap Laa, kaLau adik2 aku memang dah aku tangankan ajee...pastu, mak tak sedar kee yang jenis2 minah saLLeh ceLup tu semuanyee nakkan duit mak ngan ayah jee...duit satu haL Lah,seksi seksa mengaLahkan top modeL kat UK sanee...adduuuhhh...diorang dah bagi free, mestiLah aku tengok jee kan...tu jugak Laa yang mak aku nak buat jadi anak menantu...jadi anak hantu boLeh Lah !! urrgghhh !! nasib Lah kau wahai batu...*sebijik batu diLemparkan ke arah Laut*

'aduh !!' tibe2 jee sorang perempuan mengaduh kesakitan...aku toLeh kebeLakang dan ternampak sorang perempuan memegang kepaLanya sambiL mengutip seketetuL batu yang baru aku baLing tadi...mampos aku camnie *mode : gLabah* takut2 jugak aku nak pegi kat pompuan tuh nak tanyee dye ok ke tak...kang tak pasaL2 aku kene hempok dengan batu tu pLak camnee...tudung dye nampak macam ade kesan darah puLak tuh...haih...Lari kang Lagi panjang puLak cerita... 'mintak maaf awak...saya tak nampak awak kat situ...tak pasaL2 awak kene baLing dengan batu tu puLak..saLah awak jugak...kenapee duduk kat situ' hakim teragak2 berkata-kata sambiL tangannya cuba memegang kesan Luka tuh...perempuan tuh sepantas kiLat menapak ke beLakang 'eh3...takpe2..mungkin saLah sayee kot duduk situ tak kena time...tadi dah nampak dah macam awak nak baLing batu tuh...tapi tak sempat puLak nak mengeLak' perempuan tuh menyengih jee ke arah aku...fuhhhh...Lega weh !! takut jugak dye marah kee Lempang aku kee...tak pasaL berkesan kat mukee kachak aku nie *mode : sangat bangga*

'awak ade masaLah kee ?? sampai baLing2 batu bagai...' perempuan yang aku kenaL sebagai anum memuLakan bicara...muLut dye tak payah cakapLah, sibuk makan ais krim tuh...dye jugak Laa sibuk ajak aku makan ais krim apek nie..kate dye, kaLau tengah kusut, ais krim boLeh bagi tenang..aku Layankan ajee Laa minah nie...dah tentu2 aku nak tebus saLah dengan dye..'manusia normaL daLam dunia nie mesti Lah adee masaLah..orang yang tak siuman jee yang bahagia jee..sebab tuh namee hospitaL tempat orang giLee tuh diorang panggiL hospitaL bahagia' mengekek si anum nie dengar aku cakap...biLee puLak aku buat keLakar ??? peLik betuL Lah budak nie...isk3..'anum buat apee puLak kat sini ?? ade masaLah jugak kee ??' aku pon sibuk Laaa makan ais krim apek nie...mestiLah apek nie menyengih jee sebab kayakan dye kan...'anum bercuti...dah Lamee anum tak amik cuti...sajee nak tenangkan fikiran...kejekan kL tuh paham2 jee Lah, semua nak pressure..tension Lah anum..' eh..minah nie nah keje rupeenyee...aku ingatkan budak2 skoLah kee, paLing2 busuk pon tengah bLaja kat U Lagi..'dah keje kee ?? ingatkan budak hingusan Lagi...umur anum berapa ??' tenang jee air Laut kat sini..'30 tahun' ais krim sedap menyembur...

sepanjang aku bercuti 4 hari kat puLau pangkor tuh, boLeh katee tiap2 hari Laa aku keLuar jaLan2 and berborak dengan anum...banyak Laa yang kitorang sembang...haL kerja, haL aLam tapi sikit pon aku tak rasa bosan dengan anum nie...dye nie macam banyak sangat pengaLaman daLam hidup dye...dye saangaat taLkative dan dye punyee sense of humour memang tinggi...sebeLum kitorang baLik kL, kitorang bertukar no fon dan emaiL..manee tahu boLeh tukar2 story kee...mase on the way nak baLik rumah aku kat bukit antarabangsa, tibe2 jee aku boLeh tergeLak sendiri and tersenyum2 sorang2 kat daLam taxi...macha taxi tuh siap perLi2 aku Lagi katee aku tengah angau...ciss...tak macho Lah brader nak angau2 nie...*mode : bongkak Lagi takbur*

aku tengah Lepak2 kat rumah time tuh, macam bosan nak keLuar so aku pon on Lah desktop aku konon2 nak buat kerja yang tertunggak...benda pertama aku tengok biLee aku on YM, aku cari anum...tengok anum onLine kee tak...yeLah, dah sebuLan aku add dye kat YM nie, tapi tak di accept pon Lagi...hurrmm, hampa Lagi...baru jee nak buat kerja tibe2 adee popped up ( anum@yahoo.com is onLine ) perrggghhh...macam di seru2 puLak minah nie...terus Lah aku buzz dye...
hakim_hanif : saLam..anum !! Lamee tak onLine ??
anum : wsaLam...anum baru baLik dari sabak bernam...ade kerja kat sane..nie siapee yee ??
hakim_hanif : hakim Laa...pangkor ?? yang baLing batu kat awak tu..
anum : oh, hakim..maaf Lah..terLupee puLak...sihat ??
hakim_hanif : aLhamduLiLLah..sihat...wah3...sampai ke sabak bernam..
hakim_hanif : awak free tak hari nie ??
hakim_hanif : dah Lamee puLak tak jumpee awak..
anum : jumpe ?
anum : boLeh jee...
anum : awak ade no teLefon sayee kan ??
anum : nanti awak text saye ye nak jumpee kat manee...gtg now...ade keje tak habis Lagi..
hakim_hanif : ok...hope to c u...
anum : same here..bye..
( anum@yahoo.com is offLine )

anum nie memang speciaL Laa...dye nie tak macam perempuan Lain yang aku kenaL...dye sangat open minded, keLakar, Lincah dan yang penting sangat rasionaL...boLeh tak hari tuh masee kitorang keLuar sama2, nie tengah dok Ligat bercerita nie kat kedai makan nie daLam kLcc...dye boLeh tergesa2 keLuar sebab nampak sorang budak perempuan nangis macam cari mak dye...terus dye bawak budak tu cari mak dye sampai dapat...siap beLikan LoLipop Lagi...bukan tuu jee, mase aku sibuk dok pening manee nak jaga anak2 sedara aku sebab akak aku ngan abang ipar aku neh kene keje mase hujung minggu...baby sitter dye puLak off-day...si anum nie pon suggest Laa bawak budak2 tuh pegi bermandi manda kat air terjun...wah3...seronok Laa bebudak tuh...yang anum pun siap masak bagai macam bawak pegi picnic...adeh..maLu pLak aku terpaksa susahkan dye tapi dye sukee jee main2 dengan budak2 tu...masak pon sedap..bebudak pon sukee..*mode : serunuk2*

diam tak diam, aku kenaL anum dah nak dekat setahun...daLam setahun tuh, banyak aku beLajar dengan anum..bLaja jadi penyabar, reLevan, rasionaL, matang dan banyak Lagi Lah..sikit sebanyak memang aku sangat tertarik dengan anum...pandai pon pandai...sopan pon sopan..agak2 kaLau mintak mak masuk meminang, mak ok tak ??

'memang Laa mak nak menantu...tapi mak tak nak Laa menantu yang Lagi tua dari kamu...kamu nie dah fikir masak2 kee hakim ?? mak takut nanti esok Lusa kamu tengok dye dah tua kerepot nanti, kamu dah nak bercerai berai puLak..' datin maisara meLuahkan gusar di hati...'aLah awak pon...awak jumpee budak perempuan tu pon beLum, awak dah nak judge2 dye...anak kite nie dah besar...dye dah tahu Laa buat keputusan dye sendiri...takkan nak kawin pun awak nak kene aturkan' dato' johan menceLah bebeLan datin maisara...'mak, ayah...hakim nak kawin dengan anum nie bukan sekadar nak isi 'kekosongan jawatan isteri' hakim, tapi hakim nak cari wanita yang boLeh jaga hakim, jaga mak dengan ayah, jaga makan minum hakim, buat kerja rumah,kongsi cerita, mintak pendapat...banyak Lagi sebab kenapee hakim piLih anum untuk jadi suri di hati hakim..kaLau faktor usia Laa yang mak dengan ayah pandang, mestiLah hakim tak dapat nak sangkaL dye Lebih berusia tapi tu tak menghaLang hakim untuk jatuh hati pada keLembutan dye...dye samee jee dengan perempuan Lain mak, ayah...maLah hakim boLeh kate dye Lebih baik dari semua perempuan yang hakim kenaL...kaLau boLeh, sebeLum mak toLak permintaan hakim buLat2, hakim nak mak kenaL duLu dengan anum...boLeh mak ??'

aLhamduLiLLah...akhirnyee mak dengan ayah setuju nak pinangkan anum untuk aku...Lagi buat aku rasee nak meLonjak kegembiraan, biLee anum pon setuju atas pinangan mak aku...mak ade cerita macam manee dye boLeh terimee anum tuh..mak katee masee mak sampai rumah mak bapak anum ari tu, anum baru Lepas angkat kain...nampak jee kereta mak sampai, terus masuk daLam pakai tudung, terus panggiL mak ayah dye...siap offer makan tengah hari kat rumah puLak tuh sebab anum dah siap masak..mak aku kate, dye tak kan risau Lah aku mati kebuLuran...kLaka Laa mak aku nie...tengok anum pon pandai jaga diri...tu yang mak aku tak Lengah dah...*mode : bahagia* hopefuLLy, rasee bahagie nie akan aku simpan supaya setiap hari aku LaLui dengan anum menjadi sangat bermakna untuk kami berdua dan jugak untuk semua orang keLiLing kami..

hurrmmm...amacam story nie ?? adee sape2 terasee tak ?? hahaha...kaLo terasee tuh i mintak sorry Lah yea...takde kaitan dengan yang hidup atau yang dah meninggaL dunia..kaLau kita tengok trend kawen sekarang nie pon bukan macam duLu2 Lagik kan...perempuan berusia kawen dengan LeLaki muda, LeLaki berusia kawen dengan perempuan super muda dan banyak Lagi Lah..biLa aku tanye pendapat orang ramai, diorang kate umur hanya sekadar angka..yang penting kaLau dah suke, suke Lah jugak kan...apee de haL...hahaha..aku pon ikotkan ajee Lah..weLL, thanx for reading !! teruskan ikot cerita akan datang okeh...feeL free to Leave comments and kaLau adee idea untuk next entry pon boLeh Laa bagi kan.. =)

No comments: